نماد برتر- معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه گفت: این شرکت طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، توزیع محصولات را بر اساس سیستم عرضۀ مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است.
به گزارش پایگاه خبری
نماد برتر، طهمورث جوانبخت با اشاره به شائبههای بسیاری درخصوص فروش محصولات فولاد مبارکه از طریق سامانه مچینگ گفت: طبق آخرین مصوبه اعلامشده از سوی ستاد تنظیم بازار، میزان فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس و مچینگ مشخص شده و تا ابلاغ شیوهنامۀ جدید دولت نیز از سوی هیچ ارگانی از جمله وزارت صنعت اعلام نشده که فولاد مبارکه حق فروش در مچینگ را ندارد بلکه عکس این قضیه بوده و تا قبل از شیوهنامه براساس دستورالعملهای وزارت صنعت، فولاد مبارکه ملزم بوده روال جاری را ادامه دهد.
وی افزود: فولاد مبارکه همواره مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار بوده و مصوبات این ستاد را نیز ۱۰۰ درصد اجرا کرده چراکه بر اساس این مصوبات، فولاد مبارکه توزیع را بر اساس سیستم عرضۀ مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است. طبق آخرین مصوبۀ تنظیم بازار که در اسفند سال ۹۸ اعلام شده، فولاد مبارکه باید 40 درصد محصولات گرم را در تالار بورس عرضه کند و ۶۰ درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند. همچنین در خصوص محصولات سرد نیز ۲۰ درصد در تالار بورس عرضۀ مستقیم و ۸۰ درصد نیز بهصورت مچینگ به خریداران فروخته شود.
این مقام مسئول ادامه داد: فروش در سامانۀ مچینگ به این شکل است که ابتدا فولاد مبارکه بصورت عرضۀ مستقیم در تالار بورس، محصولات موردنظر را کشف قیمت کند و در عرضۀ هفتگی براساس همان قیمت کشفشده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش برساند. در واقع بورس کالا محلی برای کشف قیمت است اما نمیتواند محل مناسبی برای توزیع باشد و آن را بهخوبی انجام دهد بنابراین فولاد مبارکه از قانون تخطی نکرده و بر اساس آخرین مصوبۀ ستاد تنظیم بازار عمل کرده است.
جوانبخت ادامه داد: سیستم مچینگ فولاد مبارکه به این شکل است که با عرضۀ محصول در تالار بورس در ادامۀ مسیر فروش، درصد مشخصشده از محصولاتی که قرار است در مچینگ عرضه شود با همان قیمت کشفشده در بورس به فروش میرسد و این فروش اختصاصی در مچینگ در بورس ثبت میگردد. به این ترتیب ۱۰۰ درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه و ثبت میشود. البته مصوبات دولت هیچوقت شرکت را به ثبت فروش اختصاصی (مچینگ) در بورس ملزم نکرده بود اما با توجه به شیوهنامه، اگر قرار باشد همۀ محصولات در بورس عرضه شود حتما این کار انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و لوازمخانگی که خریداران محصولات خاص فولاد مبارکه هستند و نیاز را از طریق سامانۀ مچینگ تهیه میکنند در سامانۀ بهین یاب عضو نبودند. حال اگر فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ محصولات را عرضه نمیکرد این شرکتها برای تأمین نیاز دچار مشکل میشدند. این در حالی است که از تیر سال جاری این شرکتها ملزم شدهاند در سامانه بهینیاب عضو شوند اما تا به امروز این کار را انجام ندادهاند.
به گفتۀ جوانبخت، حدود ۵۰ درصد شرکتها در صنایع پاییندستی فولاد کد بهینیاب نداشتند که از تیر سال جاری معاونت امور صنایع وزارت صنعت آنها را ملزم کرده عضو بهین یاب شوند. آخرین مهلت برای این شرکتها بهویژه خودروسازان تا پایان آذرماه است تا در این سامانه ثبتنام کنند. شیوهنامۀ دولت بهدلیل اعمال تغییرات و اعتراضاتی که صورت گرفته هنوز به ابلاغ رسمی نرسیده که بخواهیم تمام محصولات را در بورس عرضه کنیم. البته تمامی محصولات عرضهشده در مچینگ در بورس ثبت میشود. اگر شیوهنامه به همین شکل فعلی ابلاغ شود فولاد مبارکه نیز ملزم است که محصولات استاندارد را در بورس عرضه کند.